Hem Nyheter Maria från Taberg blev Sveriges bästa nattvandrare

Maria från Taberg blev Sveriges bästa nattvandrare

På torsdagskvällen överraskades Tabergsbon Maria Villysson med priset Årets nattvandrare 2025. Dessutom utsågs Tabergsdalens nattvandring till Årets nattvandrargrupp.
– Jag blev jätterörd, berättar Maria Villysson för Tabergs Nyheter.

Det var under stort hysch hysch som Nattvandring.nu:s verksamhetschef Nadim Ghazale och kommunpolis Maja Karlsson tillsammans med Tabergsdalens nattvandring ”gömde” sig på Norrahammars fritidsgård för att överraska Maria Villysson, som fick en smärre chock när hon kom in i rummet där övriga hade samlats.
Jag backade ut ur rummet och tänkte ”vad är detta?” Säger Maria Villysson och skrattar.

ANNONS

Blev rörd

Hon fortsätter:
Nu har jag väl landat lite i det. Igår fick jag en chock, de andra visste om det. Men det är fortfarande lite surrealistiskt att jag skulle vinna det här. Jag kan ju inte känna själv att jag skulle vara den bästa nattvandraren i Sverige. Det finns säkert bättre, konstaterar Maria Villysson.

När motiveringen till priset lästes upp av Nadim Ghazale så syntes det att föremålet för hyllningarna blev rörd.
Det var en jättefin motivering och jag blev jätterörd. Det är väldigt fint om de tycker så. Det är ju väldigt fina ord, så nu måste jag leva upp till dom, säger hon och skrattar.

Efterlyser fler vuxna

Som om om inte det vore nog så utsågs hela Tabergsdalens nattvandring till Årets nattvandrargrupp.
– Det är fantastiskt roligt att vi vann. Vi var några stycken som började för några år sedan. Sedan har det både fallit ifrån och tillkommit folk. Men kärnan är kvar och det är jättekul att vi vann. Vi behöver vara ute, fler vuxna behöver vara ute bland barn och unga, berättar Maria Villysson som också är gruppsamordnare för nattvandringen i Jönköpings län.

Vad gör vuxennärvaron för ungdomarna?
– Det blir lugnare. Det har blivit lugnare, så är det faktiskt. Vi behöver inte alltid göra så mycket. Sedan är det såklart olika situationer, men ibland har vi ju bara behövts synas för att det ska ”lugna ner sig”, säger hon och fortsätter:
Men de vet att vi finns där och de vet att de kan ta kontakt. Men det är ju också det att man ska komma om och om igen, att man visar att ”Vi ger inte upp, vi kommer finnas här hela tiden”. Det är därför det är viktigt att vi blir flera så att vi ska kunna komma om och om igen, att de ska veta att vi finns där hela tiden, trygga vuxna som tycker om ungdomar och som vill lyssna på dem.

Nedan kan ni ta del av två videoklipp från prisutdelningen filmade av Linda Svenningsson.