Tack vare influencers på andra sidan Atlanten har varumärket Bubs spridit sig som en löpeld i världen. Nu byggs fabriken på Torsvik ut.

Efterfrågan på Bubs godis har varit stark i många år, men under det senaste året har intresset fullkomligt exploderat – inte bara i Sverige, utan även internationellt. För att möta den växande globala efterfrågan gör Orkla Snacks, koncernen som äger Bubs, nu en stor investering i Bubs-fabriken i Jönköping.
En ny, tredje produktionslinje ska byggas, vilket innebär att kapaciteten fördubblas.
– Det gör mig och mina kollegor väldigt stolt att vi satsar på en utbyggnad av fabriken här i Jönköping. Det är verkligen ett kvitto på det fina arbete som alla här i Torsvik gör. Den här satsningen förstärker också bilden av Jönköping som Sveriges godishuvudstad. Jag ser fram emot att kunna leverera ännu mer godis till alla våra kunder, säger Johan Barkinge, fabrikschef på Bubs i ett pressmeddelande.
Bakom den kraftiga ökningen i efterfrågan ligger i stor utsträckning trenden #swedishcandy som tagit fart på sociala medier som TikTok och Instagram. Över 120 miljoner videor hyllar svenskt godis – med Bubs i centrum.
Byggstart är planerad till början av 2026, och produktionslinjen förväntas tas i drift under hösten samma år, med full kapacitet uppnådd under 2027.
Bubs har tillverkat godis i Jönköping sedan 1990-talet. När Orkla Snacks Sverige förvärvade det familjeägda företaget 2023 tog tillväxten ytterligare fart – med en ökning på hela 48 procent under året. Idag arbetar drygt 70 personer i fabriken som producerar miljontals kilo godis årligen. Mest kända är de färgglada skallarna och ovalerna.
2024 blev året då företaget slog igenom på allvar internationellt, särskilt i USA och Sydkorea, där influencers hjälpt till att skapa ett enormt genomslag. Som ett erkännande för sina exportframgångar tilldelades Bubs utmärkelsen ”Årets Livsmedelsexportör”, ett pris som delas ut av Livsmedelsföretagen i samarbete med landsbygds- och infrastrukturdepartementet.