Hem Nyheter Körde 145 km/h på 80-väg: "Ingen ska dö"

Körde 145 km/h på 80-väg: ”Ingen ska dö”

En man i 20-årsåldern stoppades av polisen efter att ha kört 145 kilometer i timmen på en 80-sträcka nära Örserum. Föraren fick böter och blev av med körkortet på plats.

Under måndagskvällen genomförde polisen trafikkontroller på mindre vägar runt om i Jönköpings kommun som en del av det löpande trafiksäkerhetsarbetet.

ANNONS

Vid en kontroll på länsväg 133, i närheten av Örserum i norra kommundelen, uppmättes en man i 20-årsåldern till 145 kilometer i timmen på en väg där högsta tillåtna hastighet är 80 kilometer i timmen.

Föraren bötfälldes med 4 000 kronor och hans körkort omhändertogs av polisen.
– Polisens trafiksäkerhetsarbete syftar till att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Hastigheten är avgörande för konsekvenserna vid en trafikolycka, säger polisens presstalesperson Martina Gradian.

Läs mer:  Villa totalförstörd i brand i länet