En patient i Region Jönköpings län fick vänta nära fyra månader på specialistbedömning trots symtom och röntgenfynd som tydde på påverkan på ryggmärgen. Nu anmäler regionen händelsen enligt lex Maria till Inspektionen för vård och omsorg.
Enligt utredningen remitterades patienten från primärvården till ortopedklinik, men remissen prioriterades inte som ett brådskande ärende. Det innebar att patientens första besök hos specialist dröjde i nästan fyra månader.
Vid specialistbesöket valde patienten att avvakta operation efter information om att ingreppet var förknippat med stora risker. Däremot beskrevs inte riskerna med att avstå operation, enligt regionens utredning.
Patienten sökte senare vård hos en annan vårdgivare där tillståndet bedömdes som akut och operation genomfördes skyndsamt.
Fördröjningen ledde enligt regionen till både psykiskt lidande och en längre period med smärta, svaghet och domningar. Händelsen bedöms också ha inneburit risk för försämrad neurologisk funktion.
Efter operationen har patientens tillstånd förbättrats, men personen är fortfarande inte helt återställd.
Regionen uppger att flera åtgärder nu genomförs för att minska risken för liknande händelser. Bland annat har rutinerna för remissbedömning setts över med särskilt fokus på att snabbare identifiera tecken på ryggmärgspåverkan. Regionen vill även stärka den kollegiala dialogen kring prioriteringar och beslut om operationer.



