På måndagskvällen hölls det samrådsmöte i Jönköping OK:s klubbstuga vid Åsasjön angående byggplanerna på ett nytt villaområde.
– Kommunen måste ta hänsyn till föreningslivet, speciellt då folkhälsan har en sån stor betydelse i samhället idag, säger Rolf Gabrielsson.

Ett nytt bostadsområde med omkring 35 småhus planeras i Norrahammar. Planerna omfattar främst friliggande villor, men även ett mindre omsorgsboende med sex lägenheter. Det aktuella området ligger i ett skogsparti öster om Sjövägen. I en skog där Jönköpings orienteringsklubb håller träningar.
Planerna har väckt protester från klubben. En av de som engagerat sig i frågan är Rolf Gabrielsson, mångårig idrottsledare och han har bland annat varit ordförande i Västergötlands orienteringsförbund.
– Kommunen måste ta hänsyn till föreningslivet, speciellt då folkhälsan har en sån stor betydelse i samhället idag. Orientering är en folksport som samlar stora grupper i samhället, säger han.

Han pekar också på det faktum att Jönköpings kommun siktar på att växa till 200 000 invånare.
– Det innebär att det kommer ställas krav på att det finns fritids- och rekreationsområden för att det ska bli en attraktiv kommun att bo i. Att då ta bort ett sånt här område som har en sån stor betydelse för Jönköping OK:s verksamhet, det är ju som om man skulle bygga villor på Jordbrovallen.
Klubben skriver på Facebook efter samrådsmötet på måndagskvällen att stugan var fullsatt och att dörrarna fick ställas på gavel för att alla skulle kunna se och höra.
– Jönköping blev 2025 utsedd till årets friluftskommun. Jag tycker det rimmar illa, då måste man kunna leva upp till det, säger Rolf Gabrielsson.



