Ett nytt Jönköpingsförslag har lämnats in med önskemål om att sätta upp en flaggstång på Kyrktorget i Norrahammar.

Bakom förslaget står en Norrahammarsbo som reagerade på att det inte flaggades i samhället på kung Carl XVI Gustafs födelsedag den 30 april – en allmän flaggdag.
I förslaget lyfter hon fram att det nya torget mellan kyrkan och biblioteket är tänkt att fungera som en central samlingsplats för invånarna i Norrahammar. Därför anser hon att platsen också bör kunna användas för flaggning vid allmänna flaggdagar och andra högtider.
Hon beskriver torget som mycket centralt placerat, med många förbipasserande varje dag, och menar att en svensk flagga skulle bidra till att stärka platsens identitet och skapa en tydligare samlingspunkt i samhället.



