Hem Nyheter Hygienbrister upptäckta efter klagomål från allmänheten

Hygienbrister upptäckta efter klagomål från allmänheten

Jönköpings kommun riktar kritik mot en näringsverksamhet i Tabergsdalen efter två livsmedelskontroller i april. Vid inspektionerna upptäcktes bland annat brister i hygienen och problem med lokalens utformning.

Genrebild. Foto: Pixabay

Den första kontrollen genomfördes den 8 april efter att kommunen fått in ett klagomål om att det ska ha varit mycket smutsigt i lokalen. Inspektörerna konstaterade då att klagomålet var befogat. Bland annat beskrevs lokalen som smutsig med  grönsaksrester och smuts på utrustning, handtag, diskbänk och golv. Kommunen pekade också på risker för föroreningar och att skadedjur kan lockas till lokalen.

ANNONS

Fanns kvarstående brister

Vid kontrollen noterades även att ytterdörren till beredningslokalen inte var tät samt att stora mängder föremål i lokalen och källaren försvårade kontroll av eventuella skadedjur. Några spår av skadedjur hittades dock inte.

En uppföljande kontroll genomfördes den 14 april. Kommunen konstaterade då att vissa åtgärder hade gjorts, men att det fortfarande fanns kvarstående brister. Bland annat upptäcktes intorkade degrester under handtag till lådor i beredningsutrymmet. Ytterdörren var fortfarande inte helt tät och stora mängder föremål fanns kvar i källarförrådet, vilket enligt kommunen kan försvåra upptäckt av skadedjur.

Miljö- och hälsoskyddsnämnden uppger att man planerar att fatta beslut med krav på åtgärder om inget inkommer som förändrar bedömningen.

Läs mer:  Klagade på kyla i lägenheten – nobbas av kommunen