Carl Cunningham (KD) skriver nedan om Herr Gårman kan vara på väg tillbaka i kommunen.
I och med den stora trafiköversynen i Tabergsdalen 2013 skrapades övergångsställen bort och ersattes av gångpassager och diverse hastighetsdämpande åtgärder. Undertecknad har allt sedan dess hävdat att Herr Gårman (d.v.s. övergångsställen) åter bör prioriteras i vår dalgång. Inte minst är detta viktigt för att barnens skolvägar ska vara trygga och förutsägbara samt att äldre och personer med funktionshinder ska ges bättre tillgänglighet/trygghet då vägen ska korsas.
Tjänstemän på Stadsbyggnadskontoret har under lång tid understrukit gångpassagernas förträfflighet och har hävdat att den osäkerhet som skapas ger lägre hastigheter. Jag förstår det rimliga med sänkt hastighet, att 40 km ska vara den rådande i tätbebyggt område, men har aldrig köpt argumentet att vi på flit ska göra trafikbilden osäker. Tryggt och förutsägbart är bättre, speciellt om det är barns skolväg vi pratar om. Kommunen har envist ersatt zebraränder med gångpassager och faktum är att Jönköping har betydligt fler gångpassager än övergångställen i jämförelse med andra städer i landet.
Därför är det glädjande att tjänstemännen på Stadsbyggnadskontoret nu har tänkt om och att kommunstyrelsen i början av maj biföll den motion jag och min partikollega Hanns Boris skrivit och som går ut på att ändra kommunens policy så att övergångsställen övervägs framför gångpassager.
Innan sommaren ska det slutligen upp för debatt och beslut i kommunfullmäktige. Det har suttit långt inne, men nu känns det som att förnuftet äntligen har segrat.
Carl Cunningham (KD), Hovslätt
Talesperson för KD Tabergsdalen